Skip to main content

Q & A SGR

Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 - 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale, și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030.

În primul rând, sistemul de garanție-returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.

Pe lângă aceste beneficii, SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă.

Astfel, garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. O valoare unitară asigură simplitate, cel puțin in faza inițială a sistemului, fiind dificil să operăm cu mai multe valori, dar valoarea garanției poate fi ajustată în timp, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul.

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea ambalajelor nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita. Implementarea SGR va ajuta la dezvoltarea pieței de reciclare, reciclatorii având acces la materie primă de calitate pentru reciclare. Astfel, producătorii vor avea acces mai ușor la rPET de calitate.

În prezent, compania are trei acționari privați și unul public:

  • Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate
  • Asociația Berarii României pentru Mediu
  • Asociația Retailerilor pentru Mediu
  • Statul român, prin autoritatea centrală de mediu – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, care deține 20% din acțiuni

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost licențiat oficial pe data de 24 august 2022 prin HG 1074/2021, iar acum începe perioada de implementare a sistemului, care estimăm că va fi funcțional începând cu 2024. Conform calendarului aprobat, RetuRO va derula următoarelor activități pentru operaționalizarea SGR:

Administrativ:

  • definitivarea proceselor administrative, recrutarea personalului companiei și selectarea furnizorilor;

Finanțare:

  • definitivarea documentelor, solicitarea și obținerea finanțării necesare pentru implementarea sistemului;

Infrastructură:

  • dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT, dar și a infrastructurii operaționale;

Înregistrare în sistem:

  • înregistrarea tuturor producătorilor si importatorilor de băuturi, precum și a comercianților. Acest proces implică semnarea a aproximativ 100.000 de contracte;

Echipamente automate:

  • comandarea echipamentelor automate de colectare, testarea și instalarea acestora de către comercianți ;

Implementarea infrastructurii:

  • construcția centrelor de numărare (organizate de administratorul SGR) și a centrelor de returnare unde consumatorii pot returna ambalajele (organizate de comercianți), selectarea furnizorilor la nivel de logistică;

Campanie de comunicare:

  • implementarea unei campanii de comunicare la nivel național, pentru consumatori.

Scopul acestui sistem este de a colecta din piață și de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european. Acestea cer ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în anul 2029 - 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea și chiar depășirea noilor ținte de colectare și reciclare pentru restul tipurilor de materiale, și anume 75% pentru sticlă și 60% aluminiu, începând cu anul 2030.

În primul rând, sistemul de garanție-returnare va contribui la protejarea mediului înconjurător, ambalajele colectate prin SGR fiind redirecționate de la groapa de gunoi sau din natură. Astfel, ele vor fi introduse într-o economie cu adevărat circulară, iar atât noi, cât și generațiile viitoare, vom reuși să ne bucurăm de un mediu mai curat și mai verde.

Pe lângă aceste beneficii, SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

Sistemul de garanție-returnare este unul cu totul nou pentru consumatorii români. Fiind un sistem nou, consumatorul trebuie să se obișnuiască cu acesta, astfel că în primii 2-3 ani, garanția ar trebui să rămână la o valoare fixă.

Astfel, garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. O valoare unitară asigură simplitate, cel puțin in faza inițială a sistemului, fiind dificil să operăm cu mai multe valori, dar valoarea garanției poate fi ajustată în timp, odată ce consumatorii se acomodează cu sistemul.

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea ambalajelor nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita. Implementarea SGR va ajuta la dezvoltarea pieței de reciclare, reciclatorii având acces la materie primă de calitate pentru reciclare. Astfel, producătorii vor avea acces mai ușor la rPET de calitate.

În prezent, compania are trei acționari privați și unul public:

  • Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate
  • Asociația Berarii României pentru Mediu
  • Asociația Retailerilor pentru Mediu
  • Statul român, prin autoritatea centrală de mediu – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, care deține 20% din acțiuni

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. a fost licențiat oficial pe data de 24 august 2022 prin HG 1074/2021, iar acum începe perioada de implementare a sistemului, care estimăm că va fi funcțional începând cu 2024. Conform calendarului aprobat, RetuRO va derula următoarelor activități pentru operaționalizarea SGR:

Administrativ:

  • definitivarea proceselor administrative, recrutarea personalului companiei și selectarea furnizorilor;

Finanțare:

  • definitivarea documentelor, solicitarea și obținerea finanțării necesare pentru implementarea sistemului;

Infrastructură:

  • dezvoltarea și implementarea infrastructurii IT, dar și a infrastructurii operaționale;

Înregistrare în sistem:

  • înregistrarea tuturor producătorilor si importatorilor de băuturi, precum și a comercianților. Acest proces implică semnarea a aproximativ 100.000 de contracte;

Echipamente automate:

  • comandarea echipamentelor automate de colectare, testarea și instalarea acestora de către comercianți ;

Implementarea infrastructurii:

  • construcția centrelor de numărare (organizate de administratorul SGR) și a centrelor de returnare unde consumatorii pot returna ambalajele (organizate de comercianți), selectarea furnizorilor la nivel de logistică;

Campanie de comunicare:

  • implementarea unei campanii de comunicare la nivel național, pentru consumatori.