Q & A
În calitate de operator economic care comercializează băuturi în ambalaje primare nereutilizabile, aveți un rol important în implementarea SGR în România dar și o contribuție decisivă la atingerea țintelor naționale de colectare şi de reciclare.
Dorim să oferim suport tuturor comercianților care joacă un rol cheie în implementarea acestui sistem şi în acest sens, am realizat o listă de întrebări şi răspunsuri care să vă ajute să înțelegeți obligaţiile legale prevăzute de HG 1074/2021 și să vă ghideze în procesul de înregistrare în baza de date a sistemului.
Categoria de operatori economici care au obligația de a se înregistra în SGR
Au obligația de a se înregistra în SGR toți comercianții, persoane juridice autorizate să desfășoare activități de comercializare către consumatorii sau utilizatoriii finali de produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase, care vor purta marcajul SGR. Această categorie include comercianții HORECA, persoane juridice din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, în special unităţile care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi, precum și comercianții care fac disponibile pe piaţa naţională produse ambalate în ambalaje SGR exclusiv prin intermediul unor platforme on-line sau exclusiv prin intermediul automatelor. Este obligatorie înregistrarea în SGR a comercianților indicați mai sus, indiferent dacă activitatea acestora se desfășoară cu caracter permanent sau sezonier.
Ce este un punct de returnare?
Un punct de returnare reprezintă spațiul organizat şi gestionat de către unul sau mai mulți comercianți, respectiv în parteneriat cu UAT (Unitate Administrativ Teritorială) sau ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară), în care sunt returnate ambalajele primare nereutilizabile pentru băuturi de către consumatorii sau utilizatorii finali, în vederea restituirii garanţiei.
Sunt toţi comercianții obligați să organizeze puncte de returnare?
Doar comercianții de tip HORECA sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare. În rest, toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR.
Ce opțiuni de organizare a punctelor de returnare au comercianții?
Există diferite moduri în care comercianții își pot îndeplini obligația legală de organizare a punctelor de returnare, în funcție de suprafața structurii de vânzare.
Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mare de 200 mp au obligația de a-și organiza propriile puncte de returnare.
Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mică de 200 mp, în afară de modalitatea organizării propriului punct de returnare, au posibilitatea să opteze pentru îndeplinirea obligației legale de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alți comercianți care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp, sau prin acord de parteneriat cu unitățile administrativ teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară.
Punctul de returnare va fi organizat în cadrul structurii de vânzare a comerciantului sau în imediata vecinătate a acesteia, fără depăşirea unei distanţe de 150 de metri față de structura de vânzare,şi având cel puţin acelaşi program de funcţionare ca structura de vânzare a comerciantului.
În cazul comercianților care nu își organizează propriile puncte de returnare, distanța până la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 150 m faţă de fiecare structură de vânzare a comericnatului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vânzare din localități urbane, respectiv 500 metri, pentru structurile de vanzare din localitati rurale. Comercianții pot opta, în cadrul structurilor de vânzare pe care le operează, pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare).
Ce alte obligații legate de punctele de returnare au comercianții?
Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, în cadrul punctelor de returnare comercianții trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat şi fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
Aceștia au obligația de a păstra ambalajele SGR returnate separat de deşeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, în vederea preluării acestora de către administratorul SGR. Au de asemenea obligația să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia.
Pentru toate punctele de returnare, inclusiv cele organizate în afara spațiului de vânzare, operatorii punctelor de returnare vor asigura monitorizarea şi securitatea acestora, în baza unui regulament propriu care să asigure păstrarea integrității punctului de returnare, a echipamentelor acestuia şi a ambalajelor returnate.
Ce obligații au comercianții ulterior intrării în funcțiune a SGR în România?
Dincolo de obligațiile legate de punctele de returnare menționate la întrebarea anterioară, după intrarea în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare, comercianții vor avea următoarele obligații legale:
Să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR
Să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR
Să încaseze de la clienţii lor garanţia aferentă produselor în ambalaje SGR
Să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători
Să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor legii
Să afişeze în cadrul punctelor de vânzare informații adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la obligațiile și drepturile pe care le au conform SGR
Să utilizeze, pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR şi a garanţiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR
Să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare şi/sau magazin online pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material şi volum, precum şi evidenţa garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor şi returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR
Să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente şi să furnizeze acestora documente, informații corecte şi complete referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor de către comerciant, precum şi documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, şi celorlalţi operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a încheiat contracte
Să ofere în scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, clarificări şi informațiile solicitate de către administratorul SGR şi care sunt în legătură cu îndeplinirea obligațiilor ce decurg din prezenta hotărâre.
Optez pentru organizarea unui punct de turnare cu ajutorul unui RVM. Ce presupune asta?
În cazul deciziei de a prelua ambalajele prin aparate de tip RVM, recomandarea RetuRO este să se facă o analiză prealabilă din punctul de vedere al eficienței, în sensul că instalarea RVM-ului să fie justificată din perspectiva numărului de ambalaje SGR ce se estimează a fi returnate la acel punct de returnare organizat şi operat de către comerciant. Precizăm că toate costurile de achiziție inițilă ale RVM-ului vor fi achitate de către comerciant.
Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, se va achita de către administratorul SGR un tarif de gestionare operatorilor punctelor de returnare pentru fiecare ambalaj preluat de către administratorul SGR, și care va fi stabilit de administratorul SGR în conformitate cu metodologia de calcul a tarifului de gestionare care va fi aprobată prin ordin al Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor. Cuantumul și frecvența plății tarifului de gestionare vor fi stabilite în mod transparent de către administratorul SGR, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului.
Cum mă înregistrez în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare?
Înregistrarea se face online, accesand portal.returosgr.ro. iar inainte de înregistrare puteți consulta procedura de înregistrare disponibilă aici: www.returosgr.ro/info-comercianti.
Procedura de înregistrare este una simplă:
Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR.
După activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR - completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.
Dacă dețin un restaurant și organizez promoții în care la fiecare fel de mâncare/meniu ofer și un suc gratuit, sunt obligat să mă înregistrez în platformă?
Operatorii economici de tipul restaurantelor (indiferent dacă preparatele sunt livrate la domiciliu) intră în categoria comercianților HoReCa și, astfel, sunt supuși înregistrării în platforma SGR și obligați în continuare să participe la funcționarea SGR.
Înregistrarea este considerată finalizată în momentul în care comerciantul a transmis corect și complet informațiile și documentația prevăzute în art. 5 alin. (2) din Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Operatorii call-center vă pot îndruma în vederea completării formularelor și vă pot oferi instrucțiuni suplimentare în cazul neclarităților, însă maniera de completare a formularelor ține exclusiv de comerciant, care trebuie să ofere informații conform situației reale.
O precizare importantă pentru comercianții HoReCa: pentru aceștia nu exista obligația de a organiza puncte de returnare, dar au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare. Sucurile oferite în cadrul unor oferte fac obiectul obligației de raportare.
În cazul unei rețele de săli de fitness care deține pentru unul din punctele de lucru și un cod de comercializare băuturi în ambalaje primare nereutilizabile și care în prezent nu mai comercializează nimic, mai este necesară înregistrarea în platformă?
În conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Astfel, sub rezerva celor de mai sus, simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu aceste activități.
Informațiile furnizate în momentul înregistrării în SGR trebuie să reflecte situația reală. Prin urmare, considerăm că ar trebui înregistrat punctul de lucru pentru care sunt autorizate activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR, iar în ceea ce privește informațiile cerute cu privire la numărul de produse în ambalaje SGR comercializate în anul anterior, respectiv numărul de produse în ambalaje SGR anticipat a fi comercializat în 2023, acestea ar trebui transmise ca fiind 0, dacă această declarație corespunde cu situația reală.
Dacă dețin o societate comerciala care în prezent nu mai are activitate, trebuie să o înregistrez pe platforma SGR?
Conform prevederilor Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Atât timp cât societățile nu au fost radiate din Registrul Comerțului și sunt autorizate activități de comercializare ce pot fi desfășurate prin intermediul acestora, există obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective.
Procedura privind retragerea operatorilor economici din SGR va fi reglementată expres și în detaliu la un moment ulterior, inclusiv raportat la contractul ce urmează sa fie semnat între părți.
În situația în care o societate are cod activitate principală HORECA, iar în ultimii 2 ani restaurantul a fost închiriat, mai este necesară înregistrarea în platforma SGR?
Fiecare operator economic ar trebui să își facă propriile analize ale cadrului legal aplicabil pentru a determina exact obligațiile care îi sunt impuse prin lege. Comentariile de mai jos nu au rolul de a se substitui acestei analize și nu reprezintă în niciun mod consultanță legală și nici nu pot atrage răspunderea administratorului SGR în niciun alt mod.
Sub rezerva celor de mai sus, atât timp cât printre activitățile autorizate ale restaurantului se enumeră și comercializarea produselor în ambalaje SGR, există obligația de înregistrare în platforma SGR.
Care este procedura de înregistrare a unei unități administrativ-teritoriale (comună) pe platforma RetuRO SGR in vederea organizării unui punct de returnare a ambalajelor SGR.
În platforma SGR se pot înregistra exclusiv operatorii economici comercianți sau producători, astfel cum sunt definiți în Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile ("Hotărârea nr. 1.074/2021"). Prin urmare, unitățile administrativ-teritoriale nu se pot înregistra în platforma SGR.
În schimb, autoritățile deliberative la nivelul unităților administrativ-teritoriale pot, în condițiile stabilite prin Hotărârea nr. 1.074/2021, (i) aproba încheierea acordurilor de parteneriat cu comercianții având structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp, la solicitarea acestora, în vederea organizării și operării punctelor de returnare și (ii) organiza puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritorială a respectivei unități administrativ-teritoriale, în colaborare și sub coordonarea administratorului SGR.
O societate fără activitate în prezent are obligația să se înregistreze sau se poate înregistra după începerea activității?
Conform prevederilor Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Astfel, simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective. În cazul în care societatea nu este încă autorizată în acest sens, comerciantul nu are obligația de a se înregistra în SGR.
Dacă dețin o firmă care se va închide în următoarele luni, mai este obligatorie înscrierea în sistemul SGR?
Da, obligația de înregistrare în platforma SGR există chiar și în cazul în care comerciantul are intenția de a înceta activitatea. În cazul neîndeplinirii acestei obligații, se aplică sancțiunea amenzii contravenționale și se poate aplica, de asemenea, și sancțiunea complementară a suspendării temporare a activității până la îndeplinirea obligației.
Obligația de înregistrare în platforma SGR există pentru fiecare comerciant autorizat să comercializeze produse în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piața națională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase.
Ce este un punct de returnare?
Un punct de returnare reprezintă spațiul organizat şi gestionat de către unul sau mai mulți comercianți, respectiv în parteneriat cu UAT (Unitate Administrativ Teritorială) sau ADI (Asociație de Dezvoltare Intercomunitară), în care sunt returnate ambalajele primare nereutilizabile pentru băuturi de către consumatorii sau utilizatorii finali, în vederea restituirii garanţiei.
Sunt toţi comercianții obligați să organizeze puncte de returnare?
Doar comercianții de tip HORECA sau cei care pun în vânzare produse exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor nu sunt obligați legal să organizeze puncte de returnare. În rest, toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor ce fac obiectul SGR.
Ce opțiuni de organizare a punctelor de returnare au comercianții?
Există diferite moduri în care comercianții își pot îndeplini obligația legală de organizare a punctelor de returnare, în funcție de suprafața structurii de vânzare.
Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mare de 200 mp au obligația de a-și organiza propriile puncte de returnare.
Comercianții care au o suprafață a structurii de vânzare mai mică de 200 mp, în afară de modalitatea organizării propriului punct de returnare, au posibilitatea să opteze pentru îndeplinirea obligației legale de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alți comercianți care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp, sau prin acord de parteneriat cu unitățile administrativ teritoriale sau asociațiile de dezvoltare intercomunitară.
Punctul de returnare va fi organizat în cadrul structurii de vânzare a comerciantului sau în imediata vecinătate a acesteia, fără depăşirea unei distanţe de 150 de metri față de structura de vânzare,şi având cel puţin acelaşi program de funcţionare ca structura de vânzare a comerciantului.
În cazul comercianților care nu își organizează propriile puncte de returnare, distanța până la punctul de returnare realizat nu poate fi mai mare de 150 m faţă de fiecare structură de vânzare a comericnatului din acordul de parteneriat, pentru structurile de vânzare din localități urbane, respectiv 500 metri, pentru structurile de vanzare din localitati rurale. Comercianții pot opta, în cadrul structurilor de vânzare pe care le operează, pentru preluarea manuală sau preluarea cu ajutorul RVM-urilor (sisteme automate de preluare).
Ce alte obligații legate de punctele de returnare au comercianții?
Conform Hotărârii de Guvern 1074/2021, în cadrul punctelor de returnare comercianții trebuie să accepte toate ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat şi fără a condiționa acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal.
Aceștia au obligația de a păstra ambalajele SGR returnate separat de deşeuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, în vederea preluării acestora de către administratorul SGR. Au de asemenea obligația să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia.
Pentru toate punctele de returnare, inclusiv cele organizate în afara spațiului de vânzare, operatorii punctelor de returnare vor asigura monitorizarea şi securitatea acestora, în baza unui regulament propriu care să asigure păstrarea integrității punctului de returnare, a echipamentelor acestuia şi a ambalajelor returnate.
Ce obligații au comercianții ulterior intrării în funcțiune a SGR în România?
Dincolo de obligațiile legate de punctele de returnare menționate la întrebarea anterioară, după intrarea în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare, comercianții vor avea următoarele obligații legale:
Să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR
Să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR
Să încaseze de la clienţii lor garanţia aferentă produselor în ambalaje SGR
Să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători
Să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor legii
Să afişeze în cadrul punctelor de vânzare informații adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la obligațiile și drepturile pe care le au conform SGR
Să utilizeze, pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR şi a garanţiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR
Să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare şi/sau magazin online pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material şi volum, precum şi evidenţa garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor şi returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR
Să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente şi să furnizeze acestora documente, informații corecte şi complete referitoare la modul de îndeplinire a obligaţiilor de către comerciant, precum şi documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, şi celorlalţi operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a încheiat contracte
Să ofere în scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, clarificări şi informațiile solicitate de către administratorul SGR şi care sunt în legătură cu îndeplinirea obligațiilor ce decurg din prezenta hotărâre.
Optez pentru organizarea unui punct de turnare cu ajutorul unui RVM. Ce presupune asta?
În cazul deciziei de a prelua ambalajele prin aparate de tip RVM, recomandarea RetuRO este să se facă o analiză prealabilă din punctul de vedere al eficienței, în sensul că instalarea RVM-ului să fie justificată din perspectiva numărului de ambalaje SGR ce se estimează a fi returnate la acel punct de returnare organizat şi operat de către comerciant. Precizăm că toate costurile de achiziție inițilă ale RVM-ului vor fi achitate de către comerciant.
Pentru acoperirea costurilor de gestionare a ambalajelor în punctele de returnare, se va achita de către administratorul SGR un tarif de gestionare operatorilor punctelor de returnare pentru fiecare ambalaj preluat de către administratorul SGR, și care va fi stabilit de administratorul SGR în conformitate cu metodologia de calcul a tarifului de gestionare care va fi aprobată prin ordin al Ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor. Cuantumul și frecvența plății tarifului de gestionare vor fi stabilite în mod transparent de către administratorul SGR, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea publică centrală pentru protecția mediului.
Cum mă înregistrez în baza de date a Sistemului de Garanție-Returnare?
Înregistrarea se face online, accesand portal.returosgr.ro. iar inainte de înregistrare puteți consulta procedura de înregistrare disponibilă aici: www.returosgr.ro/info-comercianti.
Procedura de înregistrare este una simplă:
Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relația cu administratorul SGR.
După activarea contului, persoana desemnată în relația cu administratorul SGR va completa toate informațiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale.
După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR - completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată, tot prin intermediul portalului RetuRO.
Dacă dețin un restaurant și organizez promoții în care la fiecare fel de mâncare/meniu ofer și un suc gratuit, sunt obligat să mă înregistrez în platformă?
Operatorii economici de tipul restaurantelor (indiferent dacă preparatele sunt livrate la domiciliu) intră în categoria comercianților HoReCa și, astfel, sunt supuși înregistrării în platforma SGR și obligați în continuare să participe la funcționarea SGR.
Înregistrarea este considerată finalizată în momentul în care comerciantul a transmis corect și complet informațiile și documentația prevăzute în art. 5 alin. (2) din Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.
Operatorii call-center vă pot îndruma în vederea completării formularelor și vă pot oferi instrucțiuni suplimentare în cazul neclarităților, însă maniera de completare a formularelor ține exclusiv de comerciant, care trebuie să ofere informații conform situației reale.
O precizare importantă pentru comercianții HoReCa: pentru aceștia nu exista obligația de a organiza puncte de returnare, dar au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare. Sucurile oferite în cadrul unor oferte fac obiectul obligației de raportare.
În cazul unei rețele de săli de fitness care deține pentru unul din punctele de lucru și un cod de comercializare băuturi în ambalaje primare nereutilizabile și care în prezent nu mai comercializează nimic, mai este necesară înregistrarea în platformă?
În conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Astfel, sub rezerva celor de mai sus, simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu aceste activități.
Informațiile furnizate în momentul înregistrării în SGR trebuie să reflecte situația reală. Prin urmare, considerăm că ar trebui înregistrat punctul de lucru pentru care sunt autorizate activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR, iar în ceea ce privește informațiile cerute cu privire la numărul de produse în ambalaje SGR comercializate în anul anterior, respectiv numărul de produse în ambalaje SGR anticipat a fi comercializat în 2023, acestea ar trebui transmise ca fiind 0, dacă această declarație corespunde cu situația reală.
Dacă dețin o societate comerciala care în prezent nu mai are activitate, trebuie să o înregistrez pe platforma SGR?
Conform prevederilor Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Atât timp cât societățile nu au fost radiate din Registrul Comerțului și sunt autorizate activități de comercializare ce pot fi desfășurate prin intermediul acestora, există obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective.
Procedura privind retragerea operatorilor economici din SGR va fi reglementată expres și în detaliu la un moment ulterior, inclusiv raportat la contractul ce urmează sa fie semnat între părți.
În situația în care o societate are cod activitate principală HORECA, iar în ultimii 2 ani restaurantul a fost închiriat, mai este necesară înregistrarea în platforma SGR?
Fiecare operator economic ar trebui să își facă propriile analize ale cadrului legal aplicabil pentru a determina exact obligațiile care îi sunt impuse prin lege. Comentariile de mai jos nu au rolul de a se substitui acestei analize și nu reprezintă în niciun mod consultanță legală și nici nu pot atrage răspunderea administratorului SGR în niciun alt mod.
Sub rezerva celor de mai sus, atât timp cât printre activitățile autorizate ale restaurantului se enumeră și comercializarea produselor în ambalaje SGR, există obligația de înregistrare în platforma SGR.
Care este procedura de înregistrare a unei unități administrativ-teritoriale (comună) pe platforma RetuRO SGR in vederea organizării unui punct de returnare a ambalajelor SGR.
În platforma SGR se pot înregistra exclusiv operatorii economici comercianți sau producători, astfel cum sunt definiți în Hotărârea nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile ("Hotărârea nr. 1.074/2021"). Prin urmare, unitățile administrativ-teritoriale nu se pot înregistra în platforma SGR.
În schimb, autoritățile deliberative la nivelul unităților administrativ-teritoriale pot, în condițiile stabilite prin Hotărârea nr. 1.074/2021, (i) aproba încheierea acordurilor de parteneriat cu comercianții având structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp, la solicitarea acestora, în vederea organizării și operării punctelor de returnare și (ii) organiza puncte de returnare a ambalajelor SGR pe raza administrativ-teritorială a respectivei unități administrativ-teritoriale, în colaborare și sub coordonarea administratorului SGR.
O societate fără activitate în prezent are obligația să se înregistreze sau se poate înregistra după începerea activității?
Conform prevederilor Hotărârii nr. 1.074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin "comerciant" se înțelege persoana juridică autorizată să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali.
Astfel, simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective. În cazul în care societatea nu este încă autorizată în acest sens, comerciantul nu are obligația de a se înregistra în SGR.
Dacă dețin o firmă care se va închide în următoarele luni, mai este obligatorie înscrierea în sistemul SGR?
Da, obligația de înregistrare în platforma SGR există chiar și în cazul în care comerciantul are intenția de a înceta activitatea. În cazul neîndeplinirii acestei obligații, se aplică sancțiunea amenzii contravenționale și se poate aplica, de asemenea, și sancțiunea complementară a suspendării temporare a activității până la îndeplinirea obligației.
Obligația de înregistrare în platforma SGR există pentru fiecare comerciant autorizat să comercializeze produse în ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piața națională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel, vinuri și spirtoase.